• ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΙΩΑΝΝΗ ΜΟΥΜΟΥΤΖΗ

    ΕΜΟΥΠΟΛΗ, ΣΥΡΟΣ

  • ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΤΗΡΙΟ

     

     

    από το βιβλίο "Ερμούπολη - Σύρος Ιστορικό Οδοιπορικό"
    To κτήριο χτίστηκε το 1887-1888 από τον εργολάβο Χ’ Γεώργιο Γκρέκα για τους συνιδιοκτήτες του οικοπέδου Αλέξανδρο Αποστόλου, βιομήχανο και Ιωάννη Μουμουτζή, Χιώτη τοκιστή. Το κτήριο στην όψη του έχει το χαρακτηριστικό της Συριανής αρχιτεκτονικής με τα πυκνά τοποθετημένα ανοίγματα, δημιουργώντας αυστηρή συμμετρία στην πρόσοψη. Τα στοιχεία των όψεων τονίζονται με αδρά λαξευμένα μαρμάρινα στοιχεία που τα πλαισιώνουν. Οι τοίχοι είναι σοβατισμένοι και χρωματισμένοι. Οι σιδεριές στα μπαλκόνια επί της πλατείας είναι χυτές, σύμφωνα με την μόδα στης εποχής, ενώ στις πλάγιες όψεις οι σιδεριές είναι σφυρήλατες κλασικές.
     
    Παρατηρούμε πως τα κουφώματα των ανοιγμάτων έχουν υποχωρήσει προς το εσωτερικό του τοίχου, χαρακτηριστικό που εμφανίστηκε στη δεύτερη (Β’) περίοδο νεοκλασικών της Ερμούπολης. Από τα χαρακτηριστικά ενός κτηρίου και τη διαμόρφωση της μορφολογίας των όψεών του, όπως τα φουρούσια, τα μπαλκόνια, τα ανοίγματα και τα υλικά που χρησιμοποιούνται μπορούμε να χρονολογήσουμε προσεγγιστικά το πότε χτίστηκε ένα νεοκλασικό.
    Η όψη της οικίας είναι πανομοιότυπη με την γειτονική της επί του ίδιου οικοπέδου, αποτελώντας έτσι μια «δίδυμη οικία».

    Στο εσωτερικό του σπιτιού του Μουμουτζή, υπάρχει μία ξύλινη σκάλα, και χρωματιστά βιτρώ. Ο αξιόλογος ζωγραφικός διάκοσμος στο γωνιακό δωμάτιο, αναπαριστά μία σκηνή σε εξοχικό κιόσκι, η οποία καδράρεται μέσα από σχηματισμένα ξύλινα κουφώματα εμπλουτισμένη από διάφορα φυτικά στοιχεία. Βασικό χαρακτηριστικό των συριανών τοιχογραφιών είναι η ζωηρότητα των χρωμάτων και η αντοχή τους. Αντοχή που οφείλεται τόσο στην επιμελή κατασκευή τους όσο και στην εξαιρετική ποιότητα των οικοδομών οι οποίες μέχρι σήμερα, έχουν αντιμετωπίσει, την ιδιαίτερα επικίνδυνη για τις τοιχογραφίες και εγγενή στο Συριανό κλίμα απειλή της υγρασίας.
    [Πηγή: Αγριαντώνη Χριστίνα & Φενερλή Αγγελική, Ερμούπολη-Σύρος Ιστορικό Οδοιπορικό ( Γ' έκδοση), Αθήνα, Εκδόσεις Ολκός, 2010, σελ. 98-99]